O projekcie - cwiczenia z fizyki ZSTiE

Idź do spisu treści

Menu główne:

O projekcie

    Podstawowym problemem pracowni fizyczne jest wyposażenie w pomoce dydaktyczne i zestawy do ćwiczeń uczniowskich. Oferta jedynej w kraju fabryki to zestawy znane od 50 lub więcej lat w unowocześnionych obudowach lub zestawy producentów zagranicznych w bardzo wysokiej cenie. Ponadto zestawy często są tak kompletowane, że nie można jednocześnie użyć ich do paru ćwiczeń bowiem zasadnicze moduły występują pojedynczo. Z wysoką ceną współczesnych zestawów idzie w parze inny problem – nauczyciele często boją się powierzyć uczniowi taki zestaw ze względu na możliwe nieumyślne uszkodzenie, dokupienie pojedynczych modułów lub elementów jest praktycznie rzecz biorąc niemożliwe.

    Ze względu na posiadane wykształcenie i zainteresowania hobbystyczne jestem w stanie wykonywać prototypy urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Zazwyczaj czynię to na własny użytek. Parę lat temu chcąc uatrakcyjnić prowadzone zajęcia postanowiłem spróbować uzupełnić wyposażenie pracowni fizyki. Jestem zdania, że jest możliwe samodzielne wykonanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych dających możliwość uzyskania wyników ilościowych z niewielkim błędem. Używam do tego celu zarówno elementów starych zestawów, usuniętych ze stanu pracowni, elementów kupowanych na wolnym rynku i adaptowanych do potrzeb konstrukcji oraz samodzielnie wykonanych elementów i podzespołów. Nie przekracza to możliwości poważnej części nauczycieli fizyki.

    Projektując, konstruując i wprowadzając do użycia nowe pomoce dydaktyczne nabyłem pewnego doświadczenia związanego z: doborem elementów i podzespołów, minimalizacją kosztów własnych, optymalizacją konstrukcji pod kątem minimalizacji błędów pomiarowych itp.
    
Strona zawierającą pełną dokumentację techniczną zaprojektowanych, wykonanych i wprowadzonych do użytku zestawów do ćwiczeń uczniowskich i pokazowych, pozwalających uzyskać wyniki ilościowe. Podaję informację o: miejscu nabycia użytych podzespołów i części, orientacyjnej cenie, wymiarach elementów, sposobie wykonania pomocy, sposobie użycia podczas ćwiczenia z przykładowymi zrzutami ekranów mierników, przykładowe instrukcje do ćwiczeń uczniowskich oraz duże zdjęcia elementów zestawów. Część zestawów wymaga prostych prac elektrycznych lub elektronicznych, udostępniam wówczas potrzebne schematy.

Prezentowane zestawy do ćwiczeń odbiegają wprawdzie estetyką od konstrukcji fabrycznych, niemniej uzyskiwane wyniki potwierdzają ich pełna przydatność w procesie dydaktycznym.

Analizując materiały będące wynikiem realizacji międzynarodowych projektów z zakresu fizyki, dostrzegam tendencję stosowania na zajęciach szkolnych oprogramowania i konsol pomiarowych z zestawami czujników pomiarowych.
W warunkach domowych nie jest możliwe zbudowanie takiego systemu pomiarowego. Parę lat temu udało mi się wyposażyć pracownię w dwie konsole CoachLab II z zestawem podstawowych sensorów i oprogramowaniem Coach6. Zestawów używam zarówno do ćwiczeń proponowanych przez producenta jaki i do samodzielnie opracowanych.

Projektowane, konstruowane i wprowadzane do użycia pomoce dydaktyczne można podzielić na :

  • zestawy do doświadczeń bazujące na wykorzystaniu klasycznych mierników: rezonans mechaniczny, efekt Dopplera, prędkość fali dźwiękowej, sprawność fotoogniwa, interferencja fal dźwiękowych, przemiana izobaryczna, ogniwa galwaniczne, siła elektrodynamiczna, współczynnik tarcia, zasada zachowania pędu, zdolność absorpcyjna powierzchni, sprawność źródeł światła

  • zestawy do doświadczeń bazujące na TIK:

                     * wykorzystaniu komputera z oprogramowaniem wirtualizującym przyrządy pomiarowe (oscyloskop, generator m.cz.,
                        
analizator widma m.cz., stoper itp.): długość fali dźwiękowej, indukcja elektromagnetyczna, sprawność głośnika,
                        
analiza harmoniczna dźwięku, prędkość dzwięku.
                     *
wykorzystanie oprogramowania Coach6 i konsoli pomiarowej CoachLab II z zestawem czujników pomiarowych:
                        
przeciążenie, przemiana izochoryczna, ruch postępowy, wahadło fizyczne, drgania mechaniczne.

Strona stanowi uzupełnieni portalu internetowego pracowni fizyki ZSTiE we Wrocławiu.

Wdzięczny będę za uwagi, opinie i propozycje związane z zaprezentowanymi konstrukcjami.


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego